Тематичний напрям 4.

Тематичний напрям 4. 
Проблеми та перспективи розвитку ІТ-технологій в управлінській діяльності.

Борисова Юлія Володимирівна
к.соц.н., доцент, кафедра соціальної роботи  
Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара,
т. 0509497879; (056) 3749870

СОЦІАЛЬНІ ПОСЛУГИ В КОНТЕКСТІ СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ
ЕЛЕКТРОННОГО УРЯДУВАННЯ

Нагальним завданням сьогодення є оптимізація процедури призначення соціальної допомоги й надання соціальних послуг з  використанням ресурсів віртуальних офісів. У Дніпропетровській області адміністративні послуги в електронному вигляді запроваджуються в рамках спільного швейцарсько-українського проекту «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), який нещодавно підписали  облдержадміністрація, обласна рада та Фонд Східна Європа. Сьогодні здійснюється робота з переведення в електронну форму найбільш популярних серед населення адміністративних послуг. Проект працює у трьох системах: система веб-порталів - внутрішній (для працівників органів влади) та зовнішній (для заявників-підприємців - e-services.dp.gov.ua); центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи) та «Поштовий проект» з послугами,  які пропонуються у відділеннях «Укрпошти». Станом на початок серпня в системі працювали 35 ЦНАПів, 83 адміністратори і державних адміністратори області, 229 суб’єктів надання адміністративних послуг та їх представників [3].
Водночас, можливості одержати послуги установ соціального захисту в електронному вигляді є на сьогодні вкрай обмеженими. Перелік доступних послуг включає призначення та виплату допомог при народженні дитини й по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку; призначення та виплату субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та ще декілька позицій; інші види соціальної допомоги і послуг переважно надаються через механізм особового звернення в установи соціального захисту.
Безумовно, окремі види послуг в зв’язку зі своєю специфікою можуть бути надані тільки у форматі безпосередньої взаємодії суб’єкта і одержувача, або ж в умовах спеціальних закладів і установ. Водночас, в загальній сукупності соціальних послуг (зокрема, на рівні управлінь праці та соціального захисту населення районних у містах рад їх передбачено приблизно 30) питома вага тих, що можуть надаватися дистанційно, є достатньо суттєвою.        
Безумовно, ситуація кардинально не зміниться без забезпечення зустрічної тенденції – підвищення рівня «цифрової культури» населення, ступеню оснащеності комп’ютерною технікою, іншими технічним засобами, що надають  можливість доступу до Інтернет. На сьогодні в розвинених країнах світу в середньому 71% населення має доступ до Інтернет, в той час як в країнах, що розвиваються,– лише 21%. Україна нині знаходиться між цими двома групами, проте значно ближче до другої, ніж до першої. Згідно з щорічним дослідженням країн щодо активності використання в них інформаційних технологій, проведеним Всесвітнім економічним форумом [1], перше місце в рейтингу зайняла Швеція, а Україна виявилася лише на 75-му місці із 142 країн світу. 
Показовим у сенсі сприяння розвиткові інформаційного суспільства, як зазначають фахівці, є досвід Бельгії, де ще десять років тому рівень розвинутості електронного уряду можна було характеризувати як нижче середньоєвропейського. У достатньо стислі терміни в країні було створено ефективно діючу систему електронного урядування шляхом реалізації Національного плану дій по боротьбі з цифровою нерівністю [2]. Національний план охоплював три напрямки – обізнаності, навчання, доступу. В рамках останнього передбачалося гарантування кожному громадянину можливості користування публічним пунктом доступу до Інтернету недалеко від свого будинку і за розумною ціною; розвиток інтерактивних додатків для використання громадянами; створення ринку комп’ютерів, що були у використанні, але знаходяться в робочому стані, для реалізації їх за зниженими цінами; заохочення домовласників на придбання обладнання та підключення до Інтернету. Особливу увагу було приділено цифровій культурі місцевих чиновників і політичних діячів, а також усіх тих, хто працює в освітніх закладах, установах соціального захисту, культури.
Зі всіх завдань і можливих ефектів від реалізації процесу переведення системи соціальних послуг в електронний формат особливо хотілося б відзначити:
– забезпечення їх цільового характеру завдяки розширенню доступу шляхом усунення територіальних бар’єрів і підвищення рівня достовірності інформації щодо потенційних одержувачів (можливість доступу до відповідного електронного ресурсу не тільки через веб-інтерфейс, але й термінал з використанням спеціальної соціальної картки робить послуги доступними навіть для тих, хто не має ПК);   
– скорочення вартості процесу обслуговування громадян, яке досягається не тільки за рахунок зменшення кількості задіюваного персоналу, але й завдяки розміщенню основних ресурсів на обласному рівні;
– належний контроль процесу надання послуги та його результату;
– налагодження міжвідомчої взаємодії в системі електронного документообігу, яка, крім іншого, передбачає наявність інформаційного зв'язка між базами даних, реєстрами одержувачів послуг, з якими працюють установи соціального захисту й охорони здоров’я, територіальні органи Пенсійного фонду, служби зайнятості, освітні заклади, організації – постачальники комунальних послуг, фіскальні органи й правоохоронні структури та ін. 
Крім зазначеного вище, важливою перевагою створення інтегрованої інформаційної системи є забезпечення безперервності одержання соціальних послуг з тривалим життєвим циклом, що виступає однією з принципових умов забезпечення права громадян на соціальний захист, гарантованого Конституцією України, вітчизняним і міжнародним законодавством.    

Список літератури:
1.         Глобальный отчет о конкурентноспособности 2012–2013. Всемирный экономический форум – 2012. Женева, Швейцария [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2012- 2013/
2.         Титаренко, О. Цифрова нерівність та шляхи її подолання у контексті розбудови інформаційного суспільства: досвід Бельгії [Текст] / О.Титаренко // Новітні інформаційно-комунікаційні технології в модернізації публічного управління: зарубіжний і вітчизняний досвід : Матеріали наук.- практ. семінару (19 квітня 2013 р., м. Дніпропетровськ) / Ред. кол. : В. М. Дрешпак (голов.ред.). – Д.: ДРІДУ НАДУ, 2013. – С.91.
3.         У Дніпропетровській області можна отримати адміністративну послугу он-лайн [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.e-services.dp.gov.ua/layouts/ Information/ViewNews.aspx.






Немає коментарів:

Дописати коментар